Klaar voor omzetgroei? Dít zorgt ervoor dat jij als ondernemer geld laat liggen.

Ondernemen is topsport en dus werk je hard. Keihard. Je bent vol in het ondernemerschap gestapt, bent de baas over je bedrijf en klaar om (nóg) meer geld in het laatje te brengen. Toch ben je niet tevreden. Waar blijft die omzetgroei? Wanneer betaalt dat harde werken zich uit? Wanneer knal je die bal écht eens lekker in de kruising? Shit, je gaat twijfelen. Niet nodig! Je bent echt niet de enige die op één of meerdere van deze 5 gemiste kansen omzet laat liggen.

1. Omzetgroei begint bij persoonlijke groei

Als ondernemer ligt zakelijk en persoonlijk succes dicht bij elkaar. Sterker nog: ik geloof dat ze hand in hand gaan. Ga zelf maar eens na. Een zakelijk succes vier je thuis toch net zo hard? Misschien wel harder. Andersom zorgt een weekend vol vrienden, tijd voor familie, goede sportwedstrijden en andere geluksmomenten ervoor dat jij op maandag alle positieve energie op zak hebt om weer te knallen. Omzetgroei begint bij persoonlijke groei en dát zorgt ervoor dat je leert, ontwikkelt, relativeert, patronen doorbreekt en nieuwe gewoontes aanleert. Dat kan mentaal, maar ook zeker fysiek zijn. Ik geloof dat een fit lichaam en een fitte mindset de basis zijn voor persoonlijk én zakelijk succes. Dus, gun jij jezelf genoeg tijd voor persoonlijke ontwikkeling, sport en beweging, ontspanning en coaching? Ook daar zit je ruimte voor omzetgroei.

2. Stilstand is achteruitgang 

Stilstand is achteruitgang. Ik weet zeker dat jij er ook zo over denkt. Toch kan ik je er waarschijnlijk op betrappen dat je eigen kennis bijspijkeren niet altijd prioriteit is. Je bent goed in wat je doet en krijgt dagelijks wel wat mee van de ontwikkelingen in jouw branche, maar is dat genoeg? Nee. Kennis zorgt er niet alleen voor dat je beter, sneller en professioneler wordt in wat je doet, het zorgt er ook voor dat je je prijzen kunt verhogen. Hé, zorgt dat niet voor omzetgroei? Van business coaching tot trainingen en cursussen: kennis zorgt ervoor dat jij nog meer in je kracht staat, nog meer kunt bieden en dus ook nog meer kunt vragen. Precies, dáár ligt je omzetgroei! Denk je dat de gemiddelde topsporter bergen geld binnensleept door hier en daar wat trainingen over te slaan? Nee, continu kennis bijspijkeren, training en ontwikkeling zijn key voor succes.

3. Werken áán je bedrijf

Mag ik vragen wat je als eerst skipt als je in tijdnood komt? Wat sla je over als op vrijdagmiddag de blessuretijd nadert? Waarschijnlijk zijn dat de zaken die te maken hebben met je eigen bedrijf, want ‘dat kan wel wachten’. Het optimaliseren van je website, het schrijven van een blog of E-book, het voorbereiden van die sales call of gewoon even wat tijd om te brainstormen over het laten groeien van je omzet. Heb ik ongelijk? Sportief naar je klant, maar terwijl jij volle bak focust op klanten en omzet, sla je de fundering voor die omzetgroei over. Gun jezelf de tijd om áán je bedrijf te werken. Sterker nog: plan het in en wijk er niet meer van af.

4. Hoe concreet is jouw omzetgroei?

Je laat omzetgroei liggen door óf helemaal geen concrete doelstellingen te hebben óf door doelstellingen uit je duim te zuigen. Trap ik nu een open deur in? Omzetgroei begint bij concrete doelstellingen die verder gaan dan een X bedrag dat je ‘wel lekker lijkt’. Wat is je missie en wat zijn je dromen en (spaar)doelen? Welke dromen zijn realistisch genoeg om dit jaar na te jagen en welke kosten horen hierbij? Door dit bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal maanden dat je werkt (pak er alsjeblieft geen 12), heb je een concreet maanddoel. Waar veel ondernemers omzetgroei laten liggen? Door het daarbij te laten. Zonde! Je volgende stap is uitrekenen hoe vaak je aanbod Y daarvoor per maand moet verkopen én welke concrete acties je daarvoor neemt.

5. Durf te investeren

Wat ik bij veel ondernemers zie, is dat ze lekkere omzet draaien en dat vervolgens volledig uitkeren naar zichzelf óf veilig op een spaarrekening laten staan. Ik snap je, heel verleidelijk. Toch is ondernemen ook risico’s nemen, waarbij je moet durven investeren om omzetgroei te realiseren. Zoals Johan Cruijff ooit zei: ‘Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken.’ Loop je ergens vast? Investeer in hulp, advies, automatisering of andere oplossingen. Word je onzeker van het uurtje-factuurtje verdienmodel? Investeer in coaching en het uitwerken van waardevolle trajecten. Investeer in jezelf als ondernemer, in tijd, vrijheid en ontwikkeling. Dát is de basis voor omzetgroei.

Dus, waar ligt jouw omzetgroei?

De kans is groot dat je bij alle 5 de onderdelen wel wat mee kunt pikken. De kernboodschap? Durf te investeren met je omzet om omzetgroei te realiseren. Je promoveert niet door alleen maar aan te vallen. Je promoveert door te trainen, tijd te steken in tactiek, techniek en opstelling, rust te nemen en wedstrijden te spelen. Doe je dat? Dan is resultaat een kwestie van tijd.

En, waar laat jij kansen liggen? Wat is jouw achilleshiel? Zullen we daar gewoon eens over sparren?